Internet + Dramaturg = Internetdramaturg

Een kunst- en theaterwetenschapper in de marketingsector!? Ik zie al wenkbrauwen fronsen. Een dramaturg in de online marketing sector!? Nog erger, hoor ik er sommigen denken. Welnu, dit brouwsel noem je een internetdramaturg. Een brede kunsthistorische basis gekoppeld aan een nog bredere fascinatie voor performance art mixen met operationele kennis van websitestatistieken, online marketing strategieën en technieken voor zoekmachineoptimalisatie, resulteert in een krachtige internet performance marketing expertise.

Sinds 2000 studeerde ik psychologie en communicatiemanagement en studeerde ik af als Master/Licentiaat in de kunst-, muziek- en theaterwetenschappen. Hier knoopte ik nog een voortgezette opleiding, een Master-na-master in theaterstudies aan vast. Als dramaturg begon ik als stagiair tijdens Requiem für eine metamorphose van Jan Fabre / Troubleyn (2007). De creatie van deze voorstelling van a tot z bleek een onvergetelijke ervaring waar ik tot grote spijt van wie het benijdde, nagenoeg alles voor aan de kant schoof. Ook was ik lange tijd een actief lid van het performancecollectief Verenigde Planeten / United Planets (2007 - 2010) en Retina Dance Company (2011).

Na de studentenjobs in de jaren negentig bij het bedrijf waar mijn vader werkt - een multimediale intercommunale - sloop de internetmicrobe me na jaren van poëtische extase - zie Augustinus Loos - terug onder de huid. In 2007 begon ik platzak na de stage bij Fabre als student bij Lodestar en ontdekte ik er als vaste werknemer de mogelijkheden van web analytics, online marketing en sociale media. Na 2,5 jaar kreeg ik de kans om bij online marketing bureau bSeen aan de slag te gaan. In 2011 fusioneerden we met Netlash tot Netlash-bSeen. Ondertussen veranderde de naam in Wijs, het digital agency met een hoek af. Bij Wijs werk ik nu als senior conversie specialist en verantwoordelijke voor Web Analytics. Ook behaalde ik certificaten als Digital Analytix Professional (comScore) en AdWords Qualified Individual (Google) en probeer ik onophoudelijk opleidingen en cursussen in operationeel marktonderzoek te volgen.

Als bezieler van Dramaturgie | Platform streef ik tot in de late uren een interactief, online portaal na gericht op cultuurverslag in het algemeen en dramaturgie en dramaturgisch onderzoek in het bijzonder. Met Online Dramaturgy Resource Center onderzoek ik de opties voor een synergie tussen theater en internet onder de noemer van digitale dramaturgie of e-dramaturgie. Als curator probeer ik tenslotte van Kunstenkabinet een wonderlijke ontdekking te maken van oude prenten die vergane werelden doen vermoeden. En dan zijn er nog een dozijn blogs die ik onderhoud waarvan niemand zou durven vermoeden dat ik er achter zit.
 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform