Choreografie van e-commerce (1)

Meermaals stelden collega marketeers en collega dramaturgen me de vraag naar het verband tussen dramaturgie en marketing. Bestaat er überhaupt wel een verband? Ik denk het wel en aan de hand van de choreografie van e-commerce probeer ik een aanzet uit om dit te verduidelijken. Geef me even de kans om dit verder uit te spitten voordat je m'n idee volledig afschiet.

Als theater en commercie in essentie om de enscenering van de werkelijkheid gaan dan beschouw ik dramaturgie en marketing als de methodes om deze enscenering zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor het publiek. Zowel dramaturgie als marketing vertrekt van een ongestructureerde set van data en doelstellingen die georganiseerd en geëvalueerd dienen te worden met oog voor de behoeften van het publiek.

Om tot optimale resultaten te komen, bestempel ik e-commerce als een dynamisch samenspel van fysieke en mentale impulsen. Dans is dynamiek van het lichaam, fysiek én mentaal. Het is deze dansante dynamiek tussen de mindset van de koper en de dataset van de verkoper die online een beslissende verleidelijke invloed heeft. De choreografie van e-commerce maakt kopers dus tot dansers. De wijze waarop een koper een traject voltooit op een website, baseert zich op een proces van geven en nemen. Maak dat wat je geeft zo aantrekkelijk mogelijk en mensen nemen het met beide handen aan. Net zoals bij de choreografie voor een dansvoorstelling moet op een e-commerce website een traject van navigatiepaden conceptueel uitgestippeld en gechoreografeerd worden.

Maar een aantrekkelijke choreografie van e-commerce vereist veel repetities om de rol van de koper optimaal te definiëren. Zaak is om de koper op intuïtieve wijze en zo natuurlijk mogelijk het danstraject te laten voltooien. Hiervoor analyseer je de websitestatistieken en test je verschillende types van informatie-architectuur en content. Met usability tests als repetities kan je - Schopenhauer indachtig - de wereld van je website als voorstelling je eigen wil opleggen.

Schrijf je in en blijf op de hoogte om het vervolg van de choreografie van e-commerce zeker niet te missen. Dit artikel maakt deel uit van een reeks die ik later wellicht zal omschrijven met de titel Manifest voor marketingdramaturgie.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform