Google's doemscenario: de diepe duik

Dat je bij zoekmachineoptimalisatie van een affiliate site of blog enige voorzichtigheid aan de dag moet leggen, daar zijn de richtlijnen van Google voor webmasters duidelijk over. Elke site op het web moet meerwaarde bieden, dat is de bottom line. Maar dat het zo moeilijk is om een Google penalty kwijt te schelden, daar had ik niet het flauwste vermoeden van.

Begin oktober 2010 trof ik de nodige voorbereidingen voor een van mijn eerste online experimenten op vlak van affiliatie marketing: een boeken bestelshop. Als url koos ik boeken-bestellen.be. De eerste metingen in november situeerden de site op positie 150 in google.be voor de zoekterm 'boeken bestellen'. Vol goede moed begon ik met een basisversie van de site en enkele korte artikels over bekende auteurs met links per boektitel naar online boekhandels. Maar onheil duikt op uit onverwachte hoek.

Eerst en vooral, wat is dat eigenlijk juist, affiliatie marketing? Kort gezegd is het een vorm van performance marketing en komt het er op neer dat jij als particulier via een tussenpersoon een partnerschap aangaat met een commerciĆ«le onderneming. Elke bezoeker die je via jouw site versluist naar de site van je partner en daar tot een aankoop overgaat, levert je een commissie op. Afhankelijk van de prijsklasse kan dit in het geval van boekenverkoop oplopen tot 10% per verkochte boek. Met allerlei boekhandels ging ik een partnerschap aan waardoor ik op een periode van 2 maanden 200 € verdiende. Tot de Diepe Duik ten tonele verscheen en de site op een zonnige zomerdag van positie 1 naar 47 terugviel voor de term 'boeken bestellen'.

Zal ik even beknopt schetsen wat er zoal vooraf ging aan de Diepe Duik?



Van de periode december 2010 tot april 2011 verscheen en verdween de site als een gek die op en neer springt in de zoekindex. In vaktermen lacht men wel eens met dit fenomeen als de google dans; Het beperkte linkprofiel van een nieuwe site veroorzaakt immers niet zelden een onevenwichtige positionering in de index. In tussentijd had ik aan elke uitgaande link al rel=nofollow toegevoegd. Met links te leggen, was ik vooral voorzichtig. Fora hadden in het verleden al slechte ervaringen opgeleverd. Maar vanaf april verdween de site toch volledig van de radar tot ik het terugvond rond positie 600 (!). Vanzelfsprekend bleef elke vorm van organische trafiek vanaf dat ogenblik volledig weg.

Welk probleem het ook was, ik besloot het grondig aan te pakken en de site van kop tot teen te herstructureren en te restylen tot een heuse shop. Vanaf april tot midden juli pompte ik een 200-tal populaire boeken in de site en stelde ik een 50-tal categoriepagina's en reviews van bekende boekenshops samen. Aan sociale media besteedde ik, afgezien van een Twitter-profiel en Facebook pagina, weinig of geen tijd; de focus lag op content. Alles verliep op wieltjes. De term 'boeken bestellen' drong vanaf eind mei 2011 opnieuw de index binnen, vervolgens de top 30, de top 20 en de top 10. Hier en daar legde ik wat linkjes voor deze term, maar het netwerk was eind juli niet noemenswaardig groot, laat staan ophefmakend qua autoriteit of kwaliteit. 24 juli was het absolute hoogtepunt op vlak van trafiek met 135 bezoeken, waarvan 113 organisch. Bovendien steeg de site die dag van positie 2 naar positie 1 voor de term 'boeken bestellen'!



Op 25 juli was de kater compleet. Deze dag doemde op als de dag des oordeels: de Diepe Duik. Met een terugval van net geen 50 posities, sijpelden er plots slechts enkele bezoeken door tot op de site. De naam 'boeken bestelshop' was nergens te bespeuren in de index, tenzij het Twitter-profiel en de Facebook pagina.

Van een rampscenario was geen sprake. Even wankelde mijn geloof in de onmetelijke goedheid van Google. Ik greep de gelegenheid niettemin te baat om de laatste wijzigingen die ik aan de site deed stap voor stap met terugwerkende kracht te herroepen. Zo hoopte ik tot de meest gezonde status van de site terug te keren. Een eerste ingreep volgde op 25 juli. De laatst gelegde links werden verwijderd en alle affiliate links werden uit het zoekformulier gehaald. Hoewel deze zoekopdrachtenpagina's van Blogspot door het standaard robot txt-bestand uit de index geweerd worden, vermoedde ik toch enige overdaad van outbound links die tijdens de instabiele beginfase ook aanwezig was.

Het eerste verzoek tot heroverweging van de site via Webmastercentral deed ik op 26 juli. In tussentijd bleef ik met mijn handen van de site. Het negatieve antwoord op dit eerste verzoek ontving ik op 5 augustus. Een tweede ingreep voerde ik op 6 augustus uit. Aangezien ik gebruik maak van Blogspot met een custum domain vermoedde ik een verband met de pages, die eerder dan landingspagina's dienst zouden moeten doen als service pagina's. Voor de zoektermen 'boeken top 10' en 'boekhandels' was positie 4 aan de vooravond van de Diepe Duik een volstrekte voltreffer. Deze termen waren echter getarget op deze zogenaamde pages van Blogspot en ik besloot deze dan ook terug te zetten naar concept. Een tweede verzoek werd gedaan op 8 augustus, met opnieuw een negatief resultaat op 12 augustus.



Toch wat ontmoedigd broedde ik enkele weken lang op een mogelijke laatste, radicale ingreep. Soms klinkt het inderdaad als het relaas van een hopeloze reanimatie. Maar deze ultieme poging had ik dus nog in petto. Aangezien de domeinnaam boeken-bestellen.be eind september 2011 zou vervallen, besloot ik deze niet te verlengen. Maar daarmee stootte het relaas niet op een rampzalige afloop, integendeel. In tussentijd werkte ik aan een nieuwe affiliate site: Bestelshop, met als subdomein Boeken Bestelshop.

Als het je mag geruststellen, is de site de laatste dagen langzaam herstellende. Voor de term 'boeken bestelshop' pronken we in tussentijd weer bovenaan, maar op 'boeken bestellen' blijft het nog even wachten. Het beeft dus nog bij het mogelijke besef als een soort martelaar getroffen te zijn door een of andere straf van god die je eender wanneer de dieperik in kan duwen.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform