Sociale interactie stimuleren: hoe doe je dat efficiënt?

Hoe doe je dat eigenlijk, online interactie stimuleren? Bestaat er een manier om het kostenplaatje en de tijd die je er in steekt zo laag mogelijk te houden? Dat de promotie van een bepaalde online actie niet zomaar van een leien dakje gaat, dat zal je ondertussen al wel gemerkt hebben. Maar welke actiepunten kan je zelf naar voren schuiven om de slaagkansen voor een internetcampagne te verhogen?

Welke dramaturgische systematiek of methodieken kan je inzetten om een maximaal resultaat te behalen? Voordat je in het wilde weg jouw campagne lanceert, begin alvast best met de meest elementaire vragen op te lijsten:

  • Wat is het thema of concept?
  • Wat zijn de doelstellingen?
  • Over welke middelen beschikken we?
  • Welke media zetten we in?

Welk thema of concept heeft je campagne?

Maak een gedetailleerd campagnedocument waarin je mogelijke antwoorden op bovenstaande vragen zo volledig mogelijk invult. Voor het thema of concept vertrek je vanuit de eigenheid van je identiteit als organisatie. Maak van daaruit de koppeling met een maatschappelijk relevant gegeven dat leeft bij je publiek. Eventueel organiseer je een enquête om dit te bevragen, zonder hierbij te refereren naar de campagne die je plant op te zetten. Indien het nodig is wel naar de campagne te refereren, stel dan zelf een testpanel samen. Punt is om een pertinente noodzaak te geven aan je campagne door middel van het thema of concept.

Voordat de zomer van 2011 van start ging, nam ik het initiatief om op Dramaturgie | Platform een stemming te organiseren naar de beste theaterfestivals op de agenda. Hiervoor had ik de hulp van het brede theaterminnende publiek nodig. Ik wilde immers te weten komen welke theaterfestivals de grootste aantrekkingskracht op het publiek uitoefenen, zowel in België, Nederland als internationaal. Het materiaal dat deze stemming opleverde, zou ik verwerken in een reportage.

Wat zijn de doelstellingen van je campagne?

De concrete uitwerking van de campagne moet in het teken staan van wat je er als organisatie mee wil bereiken. Nogal wiedes! Wat niet zelden over het hoofd gekeken wordt, is dat je een doelstelling via een kettingreactie van effecten kan bereiken. Wimpel het eureka effect af en dissecteer de doelstelling! Noteer om deze reden een hiërarchie van doelstellingen in je campagnedocument. Staar je vooral niet blind op de huidige stand van zaken, maar beredeneer hoe het ene het andere positief kan beïnvloeden. In oosterse religies zou dit 'karma' heten.

Primaire drijfveer voor de stemming rond de zomerfestivals op Dramaturgie | Platform was eerst en vooral een competitie. Met de beheerder van het online muziekmagazine Motherlovemusic ging ik een ludieke weddenschap aan om op de eerste dag van de zomer (21/06/2011) de hoogste positie in de zoekresultaten te behalen voor de term 'zomerfestivals'. Dat dit niet de enige drijfveer was, spreekt uiteraard voor zich. Naast de peiling naar de interesse van het publiek en de hoogst mogelijke positie voor 'zomerfestivals' was het bovendien de bedoeling om zoveel mogelijk reacties uit te lokken en niet alleen het aantal bezoeken aan de site, maar ook en vooral het aantal e-mail inschrijvingen voor de rss feed systematisch op te drijven. Dat zijn immers bezoekers die bij elke nieuwe publicatie op de site op de hoogte gehouden worden en op lange termijn dus regelmatiger zullen terugkeren naar je site. Last but not least zouden de stemmen en reacties me ruimschoots voldoende input geven om de inhoud van het platform verder op te bouwen. Het meest populaire festival en de selectie van toneelgroepen die hier optraden, vertellen me dus wat de bezoeker van het platform als meest interessant leesvoer voor de toekomst beschouwt.

Over welke middelen beschikken we?

Hou de keuze van middelen die je benut voor de campagne zo concreet mogelijk. Indien je campagne meerdere inhoudelijke lagen bevat, bouw dan een eenvoudige paginastructuur op die optimaal scoort in zoekmachines. Maar ook interactiviteit via sociale media is een sleutel tot het succes. Zorg ervoor dat de campagne zo eenvoudig mogelijk gedistribueerd kan worden door de bezoekers aan je website. Stel een intern en extern distributieplan met timing op waardoor de content van je campagne gegarandeerd op de juiste tijdstippen circuleert via de juiste doelgroepen. Gebruik desnoods een redactionele kalender om timings te respecteren.



Voor de campagne rond zomerfestivals maakte ik een algemene overzichtspagina met unieke detailpagina's voor Belgische, Nederlandse en internationale zomerfestivals. Voor de technische opbouw van de stemming gebruikte ik uitsluitend Google docs, meer bepaald Google spreadsheets. Als basis voor de spreadsheet creëerde ik 1 formulier met de verschillende zomerfestivals in een Belgische, Nederlandse en internationale rubriek. Vraag je de broncode van dit formulier op, kopieer dan het gedeelte tussen de form tags naar de pagina op je site waar de festivals aan bod komen. Met behulp van interactieve grafieken stimuleerde ik de deelname aan de stemming. Elke stem werd immers in real-time toegevoegd aan de staafdiagram per zomerfestival. Bovendien hield een teller - ook real-time - het algemene stemmenaantal bij. Om de interactie via sociale media te promoten, integreerde ik een Twitter en Facebook share button, naast een e-mail en een algemene share button om eender welk sociaal netwerk te bedienen. Naast de share button van Facebook werd ook de like button ingebed.




Welke media zetten we in voor onze campagne?

Bepaal op voorhand de KPI's (key performance indicators) aan de hand waarvan je het resultaat van de campagne per medium zal evalueren. Zoals eerder aangekaart zijn Twitter en Facebook uitgelezen media om je campagne online te verspreiden. Let wel dat je een relevant publiek bereikt met deze media. Bouw desnoods met behulp van diagnosetools je kennissenkring op deze sociale media strategisch uit. Benut e-mailadressen optimaal door e-mail campagne tools in te schakelen. Schud alle schroom of verlegenheid van je af en vraag invloedrijke personen op de man af of ze je campagne even willen tweeten of liken, op voorwaarde dat ze ook achter het thema staan natuurlijk.



Om de campagne rond zomerfestivals op Dramaturgie | Platform de wind in de zeilen mee te geven, schreven we de programmatoren en communicatieverantwoordelijken van de festivals aan met het verzoek onze campagne weerklank te geven binnen hun netwerk. Het resultaat op Twitter was zelfs een bitsige, maar faire strijd tussen liefhebbers van bv. Noorderzon en Boulevard. In totaal ontving de campagne tot nu toe meer dan 3.000 stemmen, met meer dan helft van de stemmen afkomstig van Nederland. De campagne werd net geen 1.000 keer via de share-button op de pagina gedeeld. Als medium bleek Facebook met 460 likes en 670 shares de meeste mensen te mobiliseren. Ook Twitter deed met 250 tweets en retweets een stevige duit in het zakje.

Meer dan 3.000 stemmen en net geen 1.000 shares binnen enkele maanden was een succes dat ik in mijn stoutste dromen niet had durven hopen. Toen de strijd op Twitter uitbrak, incasseerden we stemmen als een lopend vuurtje; sommigen zouden het een viraal effect noemen (zelf ben ik daar voorzichtiger in). Een gegeven ogenblik haalden we zelfs meer dan 150 stemmen op één dag.



Om een optimale online interactie met je publiek te bereiken is de voorbereiding aan de hand van bovenstaande vragen van cruciaal belang. Het campagnedocument staat je toe om op vlak van tijd en kosten zo efficiënt mogelijk aan de slag te gaan. Verdeel de taken binnen je organisatie zo duidelijk mogelijk en baken nog duidelijker de invulling van deze taken af zodat elke sociale media campagne als een geoliede machine potten breekt.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform