Gratis tools om bezoekersdata te visualiseren

Welke gratis tools vinden we om bezoekersdata uit Google Analytics te visualiseren?

Langs de ene kant biedt Google Analytics zelf krachtige visualisaties van de vergaarde data. Met de toevoeging van de stroomvisualisatie voor bezoekers, navigatie en doelen onthult de nieuwe interface begin 2012 een reeks indrukwekkende, extra grafische opties. Maar laat je niet overdonderen door deze veelheid aan indrukken. Het blijft uiteraard de bedoeling om er ook extra informatie mee te verkrijgen. Zo niet moet je er ook niet mee lopen pronken.

Langs de andere kant ontdekte ik sinds de vrijmaking van de Google Analytics API (Application Programming Interface) een aantal onafhankelijke, derde partijen die zelf interessante tools bouwden op basis van deze API. Vergelijk het gerust met de vrijmaking van de markt, maar dan met de energiemarkt, waarbij kleinere spelers een nieuwe, maar weinig invloedrijke rol kunnen opnemen. Ik overloop enkele gratis en grafisch interessante tools. Toch moeten we steeds waakzaam zijn en er op toezien dat we data betrouwbaar visualiseren. Vergelijk dus, in de mate van het mogelijk, steeds de data met de rapporten uit Google Analytics zelf.

Gratis tools van Google om bezoekersdata te visualiseren

Google Analytics: stroomvisualisaties

Een tool om bezoekersdata te analyseren als Google Analytics biedt uiteraard heel wat inherente grafische weergave opties. Van lijn-, spreidings-, cirkel- tot bewegingsdiagrammen en tijdslijnen oogst Google Analytics nu ook lof met stroomvisualisaties. Je kan het wat vergelijken met het navigatie-overzicht dat ook al in de vorige versie van GA aanwezig was. Toch zijn de mogelijkheden van de stroomvisualisatie uitgebreider dan van het navigatie-overzicht.



Google Analytics onderscheidt 3 niveaus van stromen: bezoeker-, navigatie-, en doelstromen. Met de doelstroom kan je bijvoorbeeld zoals hierboven aangetoond per medium het traject volgen dat bezoekers aflegden om tot een conversie over te gaan. Een dimensie als medium kan je hierbij ook aanpassen naar de verschillende types van bronnen, etc.

Google Spreadsheets: KPI dashboard

Naast Google Analytics kan je ook Google Spreadsheets als tool inzetten om bezoekersdata te visualiseren. Eerst en vooral moet je een script installeren afkomstig van Automate Analytics. Let wel dat enkel de eenvoudige versie van dit script gratis te vinden is. In het verleden heb ik het geavanceerde script al gratis kunnen testen, maar dit werkt momenteel niet meer. Met de geavanceerde versie, waarvan dus nog wel een betalende versie beschikbaar is, kan je verschillende dimensies, metrieken, filters en segmenten combineren in 1 tabblad van een spreadsheet.



De eenvoudige versie van het script kan een geautomatiseerd KPI dashboard opleveren zoals hierboven. Maand na maand hou je op deze manier je bezoeken en conversies bij. Deze aantallen worden automatisch geregistreerd in hun totaliteit en vervolgens op basis van organische herkomst en volgens merkgerichtheid verder gesegmenteerd. Met Google Spreadsheet kan je deze tabellen grafisch weergeven in verschillende diagramtypes, zoals deze trendlijnen of sparklines.



Altijd leuk om eens uit te testen zijn de integratiemogelijkheden van de grafieken uit Google Spreadsheet op je eigen site. Zo kan je, enigszins in real-time, met een eenvoudige publicatie van je grafische widget op je webpagina aangegeven hoeveel bezoeken, paginaweergaves, weigeringen, etc. hiervan reeds geteld werden door Google Analytics.

Maar strikt genomen is de integratie van bezoekersdata uit Google Analytics in Google Spreadsheets al een gratis tool afkomstig van een derde partij, zoals we hieronder verder zullen bespreken. Andere leuke beta tools van Google om data - niet per se uit Google Analytics - te visualiseren zijn Google Refine en Google Fusion Tables.

Bezoek de website van Automate Analytics voor meer info.

Gratis tools van derden om bezoekersdata uit GA te visualiseren


Wordle: zoektermenwolken

Heb je het soms ook moeilijk met de overvloed aan termen in een zoekwoordrapport? Zoek je een manier om niet met Excel formules aan de slag te moeten duiken en toch de gemeenschappelijke woorden in zoektermcombinaties wilt uitfilteren?

Eerst en vooral, voor een tool als Wordle moet je geen connectie maken met Google Analytics. Door je keyword data te exporteren uit je GA rapport naar Excel en in te geven in het invoerveld van Wordle wordt een termenwolk gevisualiseerd op basis van de grootte de frequentie waarin bepaalde woorden voorkomen. Het hoeven niet per se alleen maar zoektermen te zijn. Je kan ook van een hele tekst of van de url van een webpagina een termenwolk genereren.

Zodra de termenwolk in beeld komt kan je frequent voorkomende woorden filteren, en wel voor verschillende talen, waaronder Nederlands. Woorden als 'een', 'de' en 'het' worden vervolgens uit de wolk verwijderd. Tenslotte kan je met Wordle ook het lettertype, de layout en de kleur van je termenwolk aanpassen.



Bovenstaande termenwolk werd gegenereerd op basis van de 3 voorgaande paragrafen. Meer info over Wordle.

Analytics Visualizations: woordbomen en verwijzingsstromen

Een andere manier om de data afkomstig van je Google Analytics account te visualiseren, is met Analytics Visualizations. Zij bieden 2 bijzonder interessante visualisatietools: keyword tree en referral flow.

Om de 'keyword tree' of 'woordboom' te hanteren, verleen je de tool eerst toegang tot je Google account. Vervolgens kan je het gewenste profiel uit Google Analytics opvragen, een relevant zoekwoord selecteren en de modaliteiten van de visualisatie aflijnen. Zo kan je de kleur van de woorden laten variƫren volgens weigeringspercentage, percentage nieuwe bezoeken of gemiddelde tijd op de site. Ook de grootte van de woorden kan je aanpassen naargelang het aantal bezoeken of nieuwe bezoeken.



De visualisatie hierboven ontleedt bijvoorbeeld de taxonomie voor de samengestelde zoekwoordcombinaties rond 'Nike' op een van mijn persoonlijke sites. De groene woorden behaalden een laag weigeringspercentage, de rode een hoog.

De tweede tool 'referral flow' of 'verwijzingsstroom' maakt op eenvoudige wijze het landschap van verwijzende links zichtbaar. Met behulp van een tijdlijn navigeer je dag na dag bijvoorbeeld langs een overzicht waarin het gebruik van zoekwoorden en het aantal paginaweergaves voor deze woorden inzichtelijk gepresenteerd wordt.



Voor meer info bezoek de website van Analytics Visualizations.

Paditrack: trechtersegmentatie

Hebben we het over funnelvisualisatie, dan is Paditrack misschien wel een experimentje waard. Door de connectie te leggen met je GA account, kan je pagina's (url of titel) uit je conversietraject invullen en visualiseren in een trechtermodel. Uiteraard kan je in GA ook trechters instellen. Het voordeel van Paditrack is echter dat je funnels kan opstellen voor historische data. In Google Analytics kan je weliswaar een aangepast rapport opmaken met 4 paginapaden als dimensie, maar dit resulteert niet in een krachtige visualisatie zoals Paditrack.



Verder kan je ook segmenten loslaten op de trechter die je maakte. Je hebt hierbij de keuze tussen de standaardsegmenten en je eigen aangepaste segmenten. Deze vorm van funnelsegmentatie is in Google Analytics enkel mogelijk in de doelstroom, maar niet in de conversierapporten zelf, tenzij in het rapport van de meervoudige trechteranalyse. Toch moeten we de resultaten uit de Paditrack funnels met de nodige voorzichtigheid interpreteren. Ik merkte al meermaals dat de resultaten niet overeenstemden met de rapporten uit Google Analytics zelf.

Voor meer info bezoek de website van Paditrack.

GA Visual: navigatiepaden

Een laatste tool van een derde partij die ik jullie niet wil onthouden is GA Visual.Met deze tool visualiseer je de navigatiepaden op je site. Nadat je GA Visual toegang gaf tot je GA data, kies via het menu bovenaan het gewenste profiel en de tijdsperiode. Door op een pagina te klikken, verschijnt automatisch het volgende cluster van pagina's. Je kan ook automatisch het toppad met de hoogste doorstroom opvragen.



Voor meer info bezoek de website van GA visual.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform