Performance marketing: affiliatie

Al gehoord dat het mogelijk is om geld te verdienen met een persoonlijke website of gratis blog? Met performance marketing op basis van affiliatie steek ook jij een extra stuiver op zak in deze moeilijke economische tijden. Maar laten we vooraf duidelijk zijn: wie beweert dat het een fluitje van een cent is om online geld te verdienen, verklaar ik voor gek; of is op z'n minst een kwakzalver. Het gaat er niet om een grote site te hebben met veel pagina's en daar dan zoveel mogelijk advertenties op te plaatsen. Zo verricht je titanenarbeid met weinig tastbaar resultaat tot gevolg. Wat ook niet werkt, zijn de webpagina's met automatisch samengestelde inhoud; deze horen immers thuis in het rijtje van de zwart gemutste piraterij in de internetindustrie. Neen, presteren met performance marketing op basis van affiliatie betekent in de eerste plaats analytisch en gesegmenteerd te werk gaan.

Je kent dat opzichtige affichebeeld uit een ver verleden wel, op de zijgevel van een huis. Woonde je langs een drukke verkeersader dan kon je met die affiches op je eigen gebouw een aardige som verdienen. Maar met deze vorm van reclame schiet je met hagel zonder te mikken. Wil je succesvol performance marketing op basis van affiliatie bedrijven, dan grijpen we weliswaar terug op deze vorm van afficheren maar zet jij als particulier een inhoudelijk onderbouwd netwerk van sites op langs de meest geschikte én beschikbare online verkeerskanalen en hou je een arendsoog op de best presterende conversietrajecten.

Proces

Het komt er dus op neer dat je een uniek traject creëert waarlangs de meest geïnteresseerde consument naar jouw persoonlijke site navigeert en tegelijk overhaalt tot een conversie over te gaan op de site van je partner. Maar hoe doe je dit concreet? Je moet dus met andere woorden geen schreeuwerige signalisatie opzetten opdat jan en alleman je site terug vindt, neen, succes bereik je zolang je maar de kaart trekt van doelgroepsegmentatie en nauwgezette bijsturing op basis van betrouwbare meetresultaten. Een geavanceerde deeplinking tool, waarbij je zelf kiest welke dieperliggende pagina's je bij je partner target, is daarbij een vereiste om van een geslaagd performance marketing programma te spreken.



Voor alle duidelijkheid zet ik hierboven schematisch de anatomie of het proces van affiliatie marketing uiteen. Een partnerschap wordt via een performance marketing portaal afgesloten tussen een bedrijf en een particulier die vervolgens via zijn of haar website potentiële consumenten aanvoert naar de site van de partner in kwestie. Bij elke conversie, zoals een aankoop of lead, verdient de particulier een vooraf overeengekomen commissieloon.

Commissie

Hoe wordt die commissie nu juist berekend en welke formules bestaan er zoal? Grosso modo bestaan er 2 categorieën van commissies: op basis van sales en op basis van leads. Afhankelijk van het product of de dienst varieert het percentage bij sales-commissies van 0.5% tot zelfs 20% en meer. Om de verkoop van goedkope producten zo aantrekkelijk mogelijk te maken is het nodig om de percentages op te trekken, en eventueel de promotie via groeps- of massa-aankopen onder de aandacht te brengen. Een sales-commissie kan daarnaast ook een vaststaand bedrag zijn. Dit kan bijvoorbeeld voor de verhuur van een chalet in de Ardennen oplopen tot 35 €. Wat de tweede categorie van lead-commissies moet je eerst en vooral achterhalen om welke lead het juist gaat. Overloop de overeenkomst met het performance marketing portaal en breng een bezoek aan de website van de potentiële partner. Indien dit korte onderzoek geen duidelijkheid brengt, raad ik je aan niet in te tekenen op dit type van partnerprogramma.

Over het algemeen wordt aangenomen dat productcategorieën als games en erotiek meest opbrengen. Met de hand op het hart benadruk ik dat ik deze categorieën zelf nog niet uit testte. OK, misschien niet omwille van ethische bezwaren, dan wel eerder omdat de competitie op zich momenteel moordend is. Zelf probeerde ik al een hele reeks van productcategorieën uit, van televisies, laptops, gsm's over kleding, sieraden, tassen tot zelfs jacuzzi's, sauna's en zwembaden.

Performance marketing op basis van affiliatie levert niet alleen particulieren een flinke duit op. Aangezien ze enkel voor concrete resultaten betalen, erkennen ook bedrijven het enorme potentieel van deze vorm van marketing. Toch is het vreemd om te moeten vaststellen dat weinig bedrijven in België oor hebben naar de mogelijkheden van performance marketing, en al zeker op basis van affiliatie.

Bedrijfssite

Tenslotte wil ik dit luik afronden met een zwaar nadeel voor particulieren bij performance marketing op basis van affiliatie. Dit nadeel schuilt in de ondermaatse gebruiksvriendelijkheid van sommige bedrijfssites. Het kan bijzonder frustrerend zijn te merken dat je als particulier geen controle hebt en nagenoeg geen invloed kan uitoefenen op aspecten als de laadsnelheid, de navigatiestructuur, de interne zoekmotor, etc. van een bedrijfssite. Voordat je een partnerschap aangaat, voer je dus best een kortstondig onderzoek uit naar de status van de bedrijfssite. Valt deze onmiddellijk tegen, ga je geen partnerschap aan en zoek je alternatieve aanbieders.

Ben je wel een partnerschap aangegaan, hou dan zeker je meetresultaten in de gaten. Merk je veel outbound kliks op naar de bedrijfssite, maar teken je geen conversies op via het performance marketing portaal, hou dan de eer aan jezelf. Maak van je hart een steen en verbreek onverbiddelijk de partnerschap.

Schrijf je zeker in op mijn feed om op de hoogte te blijven van het vervolg in de reeks 'Performance marketing'.

  • Performance marketing: affiliatie
  • Performance marketing: portalen
  • Performance marketing: data
  • Performance marketing: display
  • Performance marketing: search
  • Performance marketing: social
  • Performance marketing: site

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform