Performance marketing: portalen

Dacht je nou echt dat het om een grap ging als ik beweerde dat een gratis site ook geld kan opbrengen? Online performance marketing portalen en performance marketing op basis van affiliatie helpen je inkomsten verwerven.

Een eerste categorie van online performance marketing portalen waar je kan intekenen op campagnes, advertenties, tools en databases, zijn de performance management services. In tweede instantie ontdekte ik dat veel internationale ondernemingen interne performance programma's uitbaten. Hiertoe behoren ook heel wat online marketing tools die zelf een gelijkaardig partnerprogramma aanbieden. Dit artikel spitst zich enkel toe op de eerste categorie van online performance marketing portalen. Over interne performance programma's volgen in de toekomst andere artikels.

Voordat je de keuze maakt via welk portaal je met welke partner in zee gaat, is het belangrijk de voorwaarden, advertentie-opties en niet in het minst de omvang van je commissie te onderzoeken. Hieronder overloop ik de mogelijkheden per categorie en waar mogelijk speel ik in op het voorbeeld 'boeken' (dus niet bij de laatste categorie). Waarom boeken? Een product als 'boeken' heeft inderdaad een lage opbrengstmarge, maar kan nagenoeg iedere website verkopen. Als je het goed aanpakt, kan je jouw marges verhogen door de duurdere boeken zoals gesigneerde kunstboeken of encyclopedieën voor rechtenstudies aan de man proberen te brengen. Ik wens je er alvast veel geluk mee.

Over elk onderwerp, over elk kennisdomein is er wel een boek geschreven, van cultuur tot computers. Dit maakt het mogelijk voor iedere website, van zelfs Humo tot De Redactie, om een extra cent bij te verdienen. Dat het zelfs voor de groten der Vlaamse aarde niet evident is om flinke bedragen met de verkoop van boeken via performance marketing te verdienen, bewijst Humo waarbij je er van uit mag gaan dat deze website per maand tussen de 500 € en 1.000 € aan boeken verkoopt via Proxis / Azur wat neerkomt op een commissie tussen de 50 € en 100 € per maand, uitbetaald door Tradedoubler. Dan spreken we natuurlijk niet over topmaanden met artikels of acties rond een bepaalde auteur of boek.

Google AdSense en Affiliate: interest & performance based

Een van de meest bekende online performance marketing portalen waar je als individu kan aanmelden en inschrijven voor advertentiecampagnes is natuurlijk Google AdSense. Iedereen kent deze advertenties met 'Ads by Google' of tegenwoordig 'AdChoices' die per klik opbrengen. In de strikte zin van het woord is Google AdSense dan ook geen performance marketing portaal, want je wordt niet vergoed per conversie. Pas je daarentegen wel een doorgedreven vorm van doelgroepsegmentatie toe, dan kan je commissie aanzienlijk toenemen. Het voordeel van AdSense is dat je jouw site kan voorzien van een uitgebreide variatie aan formaten van advertenties die zich eventueel zelfs aanpassen naargelang de persoonlijke zoekopdrachten van je bezoekers; dit heet 'interest based advertising'.



Google beschikt bovendien over een eigen performance of affiliatie netwerk. Maar buiten Abebooks vond ik er persoonlijk weinig of geen interessante partners tussen. Het laatste nieuws dat ik van Google Affiliate ontving was eigenlijk ook allesbehalve positief. Die andere internationale en toch ook wel interessante online boekenwinkel Barnes And Nobles brak onlangs de band met het Google Affiliate Network om te verhuizen naar een ander netwerk. Ik vrees dus dat Google nog sterk mag investeren in hun performance based Affiliate Network om het niet volledig ten gronde te laten gaan op Europese markten.

Tradedoubler: aantrekkelijke partnerprogramma's

Een van de eerste performance marketing portalen die ik zelf probeerde, was Tradedoubler, een Zweeds bedrijf opgericht in 1999. Tradedoubler is momenteel actief in 19 Europese landen en ook voor de Belgische boekenmarkt biedt het met Proxis / Azur een interessante partner aan. Jammer is wel dat ECI het contract met Tradedoubler enige tijd geleden verbrak. Standaard Uitgeverij werd de vervanger voor ECI, maar over de advertentie-opties bij dit programma ben ik allerminst te spreken.



Affilieer je met Proxis / Azur hou dan wel duidelijk de levertijd in de gaten van de boeken in hun aanbod. De boeken met een levertijd van 1 tot 3 dagen bieden uiteraard het beste resultaat. Hoewel nu wel voorzien voor Proxis / Azur storen de beperkte deeplinking mogelijkheden voor de meeste affiliatie programma's bij Tradedoubler me mateloos. Interessante partnerprogramma's die wel deeplinking hebben, zijn de online shops van Microsoft, Dell en Nike. Een alternatief voor een deeplinking tool vind je bij Tradedoubler weliswaar in de export van de database van de partner in kwestie.

Tradetracker: uitgebreide deeplinking opties

Het performance marketing portaal met de meeste deeplinking opties voor partnerprogramma's is ongetwijfeld Tradetracker, actief in 11 Europese landen. Het enige waar je voor moet oppassen bij de deeplinking generator zijn de landspecifieke domeinnamen van je partners. Probeer je een NL url via een BE programma of omgekeerd te taggen, dan loopt het wel eens fout. Ook voor JM Bruneau weigerde de url-builder meermaals dienst. Ook via Tradetracker kan je affiliëren met Proxis / Azur aan een commissie die even hoog ligt dan bij Tradedoubler.

Daisycon: performance based affiliate marketing

Naast Tradedoubler en Tradetracker beveel ik ook Daisycon aan. Zij zijn in Nederland de founding fathers van performance based marketing en verder actief in België, Frankrijk en Duitsland. Bij Daisycon vind je heel wat kleinere partnershops die je niettemin toelaten aanzienlijke commissies op te strijken.



Voordeel aan Daisycon is wel dat je naast Proxis / Azur ook partner kan worden van Cosmox en beide boekenwinkels via eenzelfde performance marketing portaal kan beheren. Laat me je trouwens ook een geheim verklappen: met de aanwezigheid van de merkgerelateerde zoekterm is het in google.be maar pover gesteld. Maar dat geheel terzijde. De commissie voor Proxis / Azur blijkt dus zowel bij Daisycon als bij Tradedoubler en Tradetracker even hoog. Maar het centrale beheer van meerdere interessante boekenpartners spreekt me persoonlijk wel aan. Ook interessant aan Daisycon zijn de acties die dagelijks verschijnen. Al moeten we natuurlijk oppassen dat de eigen content op onze site hiermee niet te snel gedateerd is.

Zanox: wereldwijde performance marketing online

Een performance marketing portaal als Zanox met wereldwijde vestigingen van USA over Europa tot zelfs China, heb ik wel uitgeprobeerd, maar enkel in het kader van specifieke producten of merken die ik zocht. Zo kan je, enkel en alleen mits voldoende hoge bezoekaantallen op je site, via Zanox partner worden van Sony en via een download van de productgegevens laptops en desktops tegen een commissie van 6% verkopen.



Ook Cosmox vinden we terug in de lijst van programma's, maar daarbij start je in een standaard segment aan slechts 5% tot 6% commissie, waarna je kan opklimmen tot 10%. Hou er dus rekening mee dat je deze commissie al bij aanvang ontvangt bij Daisycon!

Commision Junction: Performance Marketing op z'n Amerikaans

Commission Junction is van oorsprong een Amerikaans performance marketing portaal, en dat merk je in het aanbod van parterprogramma's, vooral als het op boeken aan komt. Biblio en Abebooks schieten er wel uit, maar daar blijft het dan ook bij. Andere leuke namen die we uit de lijst opvissen zijn Kellogg's, Reebok, Yves Rocher, Club Med, Tomtom, Yahoo en Adobe. Misschien niet de ideale keuze indien je boeken wenst te verkopen, maar voor de verkoop van t-shirts is Commission Junction met Shirtinator en Busted Tees wel goed voorzien.

Dat het maken van een affiliatie site met de nodige voorzichtigheid (lees: oog voor unieke content) moet gebeuren, spreekt voor zich. Toch schuilen er verschillende gevaren om de minste hoek. Raadpleeg voor alle zekerheid al het artikel 'Google's doemscenario van de diepe duik' om nare gevolgen zoveel mogelijk in te dijken.

Schrijf je zeker in op mijn feed om op de hoogte te blijven van het vervolg in de reeks 'Performance marketing'.

  • Performance marketing: affiliatie
  • Performance marketing: portalen
  • Performance marketing: data
  • Performance marketing: display
  • Performance marketing: search
  • Performance marketing: social

0 reacties:

Een reactie plaatsen

 

Copyright © 2011 Daan Goor Alle rechten voorbehouden

Met de steun van Dramaturgie | Platform